• دوشنبه ٣١ مرداد ١٤٠١-٠٧:١٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٠٠٧
محمد آخوندی

شفافیت با احیای گزارش‌های نظارتی

نظارت و حسابرسی بر چگونگی اجرای ردیف‌های بودجه‌ای یکی از مهم‌ترین وظایف قانونی است که بر دوش شورای اسلامی شهر تهران گذاشته شده و این مهم از 2جهت دارای اهمیت است. یک اینکه واحدهای اجرایی دائماً خود را در تیررس رصد و ارزیابی نهاد نظارتی بیایند و دوم اینکه شفافیت لازم برای گزارش‌دهی به مردم و نهادهای نظارتی فراهم شود.
بر همین اساس بحث نظارت و کنترل به‌صورت جدی در دستور کار نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران و به‌ویژه کمیسیون برنامه‌وبودجه قرار دارد که نمونه بارز آن را می‌توان در گام بلند حسابرسی چهارساله دوران مدیریت پنجم مدیریت شهری دید.
هم‌اکنون مردم تهران چشم‌انتظار دیدن کارنامه عملکردی نمایندگان خود در این دوره از مدیریت شهری هستند که تحقق آن با ارائه گزارش‌های نظارتی میسر خواهد شد. گزارش‌های نظارتی تا پیش از دوره پنجم به‌صورت جدی موردتوجه مدیران شهر قرار داشت به‌طوری که شورا پس از تصویب بودجه سالانه مبادرت به گزارش‌گیری سه‌ماهه از پروژه‌ها و ردیف‌های مستمر و غیرمستمر براساس پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها و پیشرفت ریالی می‌کرد و از طریق سامانه کنترل پروژه به‌صورت لحظه‌ای به تحلیل روند امور می‌پرداخت. این فرایند درحالی‌که تأثیر مستقیمی بر روند روبه‌رشد عملیات اجرا داشت متأسفانه یکباره در دوره پنجم مدیریت شهری با سکون روبه‌رو شد و دیگر هیچ‌گونه آماری ازاین‌دست گزارش‌ها در اختیار مردم قرار نگرفت. نظارت به‌عنوان یکی از کلیدواژه‌های اساسی از سوی کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم موردتوجه قرار گرفته است و بر همین اساس احیای گزارش‌های نظارتی را در دستور کار قرار دادیم تا در کنار گزارش‌های حسابرسی سال‌های 96تا 99گزارش‌های نظارتی در صحن شورا ارائه شوند.
کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران به‌دنبال آن است که وضعیت پروژه‌ها به‌صورت لحظه‌ای قابل رصد بوده و به‌عنوان یک ویترین و داشبورد مدیریتی در معرض دید نمایندگان مردم در شورا و شهروندان قرار گیرد. این حق مردم است که از آخرین وضعیت پروژه‌ها مطلع باشند. در این گزارش‌ها مشخص می‌شود که چه اتفاقی برای ردیف‌های مصوب و پروژه‌هایی که در شهر تهران تعریف شده افتاده که این یعنی شفافیت عملی.
 توجه به این نکته ضروری است که گزارش نظارتی 6حوزه مأموریتی شهرداری تهران در معاونت‌های تخصصی به تفکیک پروژه‌های مستمر و غیرمستمر آماده شده و پس از تعطیلات شورا به تفکیک هر معاونت در دستور کار صحن علنی قرار خواهد گرفت. با کمک همکاران در کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران پرده‌ها را از پیش‌روی پروژه‌ها کنار خواهیم زد تا برخلاف دوره پنجم مدیریت شهری، مردم جریان خدمت را لمس کنند و بر این نکته واقف شوند که نمایندگانشان در شورا به معنی واقعی به نقش نمایندگی خود به‌درستی می‌پردازند.

روزنامه همشهری 1401/05/31

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





اخبار مرتبط